Brev till Jim


Hej Jim!                                                  2019-03-14 Malmö/Oxie

Jag skulle vilja ställa några frågor till dig om din tid i Amerika som “negerslav”.Jag  reagerade över att du som är en mörkhyad person var tvungen att bli slav och arbeta för dom rika. Jag blev förvånad över att du blev kallad “negerslav” i boken för vi använder inte såna ord idag.

Vad fick dig och komma till Amerika för att bli “negerslav” och hur länge var du fånge? När jag läste boken tyckte jag det lät hemskt att höra hur ditt liv hade varit och hur gick det till när du träffade Tom.

Det jag undrar är hur du befriades från slaveriet.

MVH

Elev 8E

Kommentarer

  1. Hej!

    Det gläder mig att du både lägger märke till och reagerar över ordvalet i boken. För inte så många decennier sedan, så var det "rumsrent" att använda den sortens ord. Men nu har vi en helt annan medvetenhet om hur "n-ordet" använts i förtryckande och kränkande syfte och det är något som väldigt många reagerar över och försöker arbeta bort.

    Våra åsikter och värderingar förändras över tid, precis som så mycket annat. Och det är vi, jag och du som är med och påverkar detta. Ditt inlägg är en del av det.


    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej! det är bra att du får med mycket frågor om det som händer i boken. Det är även bra att du får med vad du tycker om det som händer i boken.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Drängen som drunknade i Kvarnabäcken

Tidningsnotis: En man mördad under nattpromenad

Brev till Oliver